Alfatihah utk arwah Pak Ngah Ipin..

Monday, December 22, 2008

Al-fatihah buat Pak Ngah Ipin yg bru meninggal dunia mlm td..ape yg nak dikongsi dgn sume bkn lah ttg peninggalan beliau semata-mata..ttp sedikit sjrh hidup arwah Pak Ngah..

Pak Ngah meninggal mlm td..ketika beliau sdg sujud sewaktu melakukan solat sunat ba'diah after maghrib. Sewaktu sujud rakaat ke solat sunat, tibe beliau rebah..di bawa ke klinik..dan doktor sahkan dah pun meninggal dunia..honestly..aku rase sgt kagum dgn timing peninggalan beliau..sujud tuh perbuatan plg mulia dlm solat..sujud kpd Allah yg satu..terasa mcm mudah je beliau pergi meninggalkan semua..tp sakitnya ttp kita xtahu..

Sejarah hidup beliau:

Umur dlm lapan puluh thn..maaf kengkwn..m'punyai tujuh belas orang anak..hsl dgn seorg isteri..ape yg mengagumkan adlh..ank beliau yg merupakan sepupu aku nih sumenye b'jaya..engineer petronas, business man, pegawai..sume ade..dan yg lbh mengagumkan..sume dgn akhlak dan agama yg ckup elok bg aku..sume alim..same mcm pak ngah..alhamdulillah..berkat ksbrn die dan arwah isteri die yg meninggalkn thn lps sbb kanser..ayah aku pnh cite..mase kcik dirg hidup ssh.arwah atuk aku meninggal waktu ayah aku drjh tiga..then ayah aku tmpg hdup dgn family pak ngah. mase tuh anak die pon dah ramai..anak-anak die rmi lg tua dr ayah aku. mase tggl dgn arwah..byk tgk mcm mane cara die didik anak dr kecil. biase hdup ssh. mase mkn anak-anak die n ayah aku akan mkn dlm dulang rmi-rmi share..mkn ckit je..yg pntg wlupun hdup ssh..bkln akhirat ttp kaya..Pak Ngah mmg seorg yg bkn shj penyabar tp juga penyayang..so ape yg die ajar kat anak-anak tuh b'ksn..diamalkan smpi anak-anak bsr..jd pegangan hdup..

to be continued..

2 comments:

Anonymous said...

Alfatihah to him.. I'm close with your cousin.I know this family well, I lived 10 houses away from them..Pak Ripin mengkagumkan saya...cara didikannya kepada anak2 supaya menyintai solat jamaah di masjid cukup menakjubkan...saban hari beliau akan ke Masjid...tidak pernah miss sekiranya beliau sihat..ketika menatap jenazahnya petang tadi, alangkah tenang nya wajah beliau.... sehingga kini masih hiba di hati saya dengan pemergian beliau....tiada orang yg berbual dengan saya bila saya menunggu anak beliau Nizam dan Yunus di depan halam rumah... Wassalam

missyfaie said...

oh..xsgka blog ni smpi ke bacaan jiran arwah Pak Ngah..hurm..org baik dpt blsn pun baik..Alhamdulillah..tp sbnrnye sye sdiri pun xbrape knal ank2 arwah Pak Ngah sbb xbrape rpt n jarak umur yg b'beza..